2014-06-25

2014-06-25

Plötsligt händer det!

Vi vaknade i morse och Elsa ligger fortfarande i sin säng och klockan är sju. Under natten har jag bara stoppat i nappen ett par gånger dvs hon har inte ammat alls. Det är ju lite av en milsten i de här sömnsnåla småbarnsåren! Nu ska vi bara lista ut något sätt att få detta till en vana. Under de 8 månader som Elsa varit med oss har det varit lite si och så med sömnen annars. Första 6 månaderna sov hon alltid i vår säng. Redan från kvällen. Och då har hon legat och tuttat på mig halva nätterna.

Jag ville inte lägga henne att sova ensam i sin säng det första halvåret pga av de löss vi då trodde att vi hade hemma. Skulle hon ligga där alldeles ensam, som ett lockbete åt de små krypen!? Tror inte det. Samma dag som vi insåg att vi inte har vägglöss hemma åkte hon ner i sin säng. Och så bra det gick! Jag körde någon halvvariant på 5-minutersmetoden. Jag lade henne i sin säng med napp och snuttis och sen har jag legat bredvid henne i vår säng tills hon somnat. Det tog ungefär en vecka innan hon började somna riktigt snabbt. Nu går vi ut direkt vi lagt ned henne. Vi får oftast gå in och stoppa i nappen några gånger innan hon somnar. Ibland vill hon att vi stannar ett par minuter så att hon kan somna. Sen sover hon snällt halva natten innan hon vaknar för nappens skull. Och inatt sov hon alltså kvar i sin säng hela natten. Jag känner mig nästan lite groggy. Jag var ju vaken ett par gånger för att plutta i nappen, men annars han jag sova och drömma en massa. Skönt!

Annars är Elsa världens snällaste bebis. Jag får nästan dåligt samvete för att hon är så go och glad jämt. Den enda gången hon gnäller är när hon är hungrig eller vill sova. Då är det ganska lätt att vara mamma hemma med henne. Hon äter allt som ges henne just nu tom Sempergröt som hon ratade förut. Kanske är därför hon börjat sova så bra nu.

Hon har börjat riva i allt. Hon har lärt sig att öppna kökslådorna. Nu är det fara och färde! Snart börjar hon som sagt att krypa med. Stor nu vår lilla tjej!




Elsa har fått en fottavla också. Jag har gjort killarnas tavlor tillsammans med Camilla tidigare, så detta var alltså min första tavla på egen hand. Kände mig som värsta A-mamman när jag var färdig. Fotavtrycken görs med gips och trolldeg. Så här gör du: 

Gör trolldeg (valde en variant utan olja) och tryck ut den i två plastlådor (en för vardera fot). Den måste vara några cm tjock. Ta en naken fot och mjöla den lite. Tryck den försiktigt i trolldegen. Iaf någon cm. Om du inte är nöjd är det bara att platta till degen och göra om. Om degen är för kladdig, ha i lite mer mjöl. Upprepa med andra foten. Blanda gips och fyll fotavtrycken. Knacka försiktigt på lådorna för att ta bort ev plastbubblor. Låt torka. Lossa fötterna efter ett par dygn och snygga till kanterna med en fint sandpapper. Var försiktig så att inte fötterna går sönder! Klistra upp dem på ett lite styvare papper och rama in dem. Jag har valt en djup ram, Ribba från Ikea. 


Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan