2014-11-26

2014-11-26

Utflyktsfredag till polismuseet

Det är lite lugnare med allt nu så då passar det fint att kunna njuta av att ha Olle hemma med mig och Elsa. Så gjorde vi i fredags och även nu kommande fredagen. I fredags tog vi bilen genom stan ut till Polismuseet. Det ligger vägg i vägg med Tekniska museet (som jag också är sugen på att besöka). De öppnade kl 12 och vi skulle ju hämta Arvid på eftermiddagen så beslöt mig för att ta bilen ut i tid och äta lunch där. Supermysigt och riktigt god lunch på Tekniska (de har ingen mat på Polismuseet).





Polismuseet var alldeles perfekt för oss. En barnavdelning för oss att krypa runt i och som Elsa även gillade. Där fanns polisbil, polismotorcykel i naturlig storlek att provsitta och köra. Det fanns maskeradkläder att klä ut sig till polis med, ett låtsasfängelse, bilbana i en liten låtsasstad att köra polisbilar på, hörselslingor med berättelser om polisarbete, vägg med magnetpussel  m.m. Så Olle gillade det skarpt. Det var typ folktomt också fastän det var fredag och många har större syskon hemma. Kanske var det det snöblandade regnet ute som gjorde att många höll sig hemma.

Olle försvann ett tag och jag hade panik några minuter innan jag hittade på honom. Han kom strosande och konstaterade:

-Jag åkte hiss alldeles själv!
Snark säger jag som mamma. Nåväl. Ungen återfanns hel vilket var för väl. Vi fortsatte runt på utställningarna som fanns. Bland annat fanns en lokal med bevismaterial från kända brottsmål. Så det finns lite för stora och små. Kan varmt rekommendera polismuseet för dem som letar efter utflyktsmål för lite yngre barn. Tyvärr finns alltså ingen servering där, men väl finns bord, barnstol och micro om man har lite matsäck med sig eller en hungrig bebis som behöver matas. Sen ligger ju Tekniska museet bredvid med fin mat. Ta med lås till vagnen om du är rädd om den. Inne på barnavdelningen får du inte ta med dig vagnen in.

Jag hade sån flyt. Olle somnade på vägen hem och jag beslöt mig för att ta vägen förbi skolan och hämta upp Arvid utan att packa om och gå dit. Vi kom hem till huset igen typ 15.10. 10 sekunder efter vi kommit innanför dörren blev Olle ledsen och kräktes över hela hallgolvet. Hjälp! Precis hemkommen med tre barn. Varav ett kryper runt överallt och samtidigt alltså ta hand om stackars Olle. Det var sedan lugnt ett tag så att jag han ta reda på katastrofen. När Håkan kom hem någon timme senare var det dags igen. Så komiskt att jag tidigare på fredagförmiddagen skrev att vi varit friska riktigt länge nu. Nu vet jag dock inte vad det här var för ingen annan av oss har blivit sjuka och nu är det ju tisdag. Olle var rätt spak hela lördagen så han kikade på TV mest hela den dagen. På söndagen var han sitt rätta jag igen.

Det var i alla fall en supermysig dag och Arvid blev sugen att åka till museet han med så det får vi så klart göra.







Fångad!




Sötaste tjuven är fast. Hon är inte nöjd!!

Men nöjd var däremot Olle!

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan