2014-11-12

2014-11-12

Att ligga steget före

Jag vill vara lite allvarsam idag. Jag har lärt mig den j------t hårda vägen. Ska man överleva den här världen gäller det att ligga steget före. Steget före cancern. För annars finns det stor risk att även du drabbas. Vet inte hur många runt om mig som drabbats. Att förlora min älskade mamma i denna sjukdom är så klart det som varit allra jobbigast. Som tur är så är ni många som överlevt också vilket jag är så glad och tacksam över. 

Jag ska göra mitt bästa för att inte bli sjuk jag med. Mina barn och familj behöver mig och jag älskar livet och vill finnas länge till. Samtidigt vill jag ändå leva ett sånt normalt liv (normalt enligt mig) som möjligt så ja, jag kommer att dricka alkohol, äta mejeriprodukter och äta kött framöver ändå. Men så klart inte i överdrivna mängder och kanske är just det där med mängden kött min svaga sida. Alla har vi någon. 

Vad vill jag komma fram till? Jo, det finns vissa saker som du kan göra som faller lite utanför din normala vardag. Gå på dina kontroller. De är flera jag har i åtanke. Gör dina cellprover, mammografier, kontroller av födelsemärken etc. Det kan rädda ditt liv. Nu är det andra gången jag ligger steget före. Steget för den där j----a cancern. Känn dig lurad! Det visade sig ju att det visst var lindriga avvikelser i ett av de födelsemärken jag tog bort. Inget jag behöver oroa mig över då det är helt borttaget, men jag ska ändå på återbesök om ett år. 

Den första gången jag låg steget före hade jag cellförändringar och behövde opereras. Det var innan barnen så bra många år sen nu. Det var stora cellförändringar och därför behövdes en bit av livmodertappen skäras bort. Hade jag inte gjort mina cellprover vet jag inte hur det hade gått för mig idag. Sedan dess vet jag inte hur många cellprover jag tagit, men i stort sett varje gång det funnits tillfälle och varje gång har de varit normala. 

Så poängen är: Ligg steget före du med!




Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan