2013-08-02

2013-08-02

Sommar på Söderkulla

Jag instämmer med alla andra i Sverige denna sommar. Vilket väder vi har/haft. Så var även fallet när vi var på Söderkulla förra veckan och kom hem nu i måndags. Helt galet varmt och en ljuvlig sommar! Jag hade njutit för fulla muggar om det inte vore för mitt "välsignade tillstånd". Måste tyvärr medge att det varit lite kämpigt emellanåt. Men solgalning som jag är har jag ändå lapat sol en massa och fixat mig en fin bränna. Och de dagar som har hållit sig under 25 grader har ju varit fantastiska även för mig.

På Söderkulla hade de gjort det så fint. Ett litet äventyrsland på baksidan. Haha. Senaste tillskotten i lekfabriken var ny gungställning och pool. Killarna var hur nöjda som helst. Det lektes och smaskades glass i massor. Då det var så varmt behövdes det fyllas på en massa vatten till tjurarna. Killarna hjälpte så klart till. Appropå nöt. Det verkar bli en rykande åtgånd på nötköttet i höst så ni får boka snabbt om ni ska få något! Det kommer som vanligt att kunna hämtas hemma hos oss. Bättre går inte att få!

Det var fina nytillskott på gården i form av kaninungar och tre st nya kalkoner (räven tog den sista tjejkalkonen). Kalkonerna är lite smågalna och flyger upp både i träden, upp på växthusen och in i fårhuset. Ulrik (killkalkonen) är för stor för att flyga och försöker tappert hänga på sina damer. Det blev en massa ägg som killarna plockade och kaninerna behövde en massa god mat nu när mammakanin diar. Killarna fick även plocka potatisen de satte i våras och vinbären som nu mognat. Vi spanade på de nya solpanelerna och gården är nu helt självförsörjande även på elfronten. Uffe monterade hela rasket helt på egen hand. Det här med el är inte min grej. Jag tycker det mest är läskigt, men tycker det är coolt att det verkligen fungerar.

Håkan och Uffe gav sig iväg hem till oss i Vallis två dagar och fixade vårt förråd tillsammans. Det blir ett separat inlägg om det. Men det är så härligt och lantligt på gården och vi är så glada att pojkarna får uppleva det under sin uppväxt. Och tack för att vi fick komma och all god mat vi blev bjudna på!



























Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan