2013-08-27

2013-08-27

En dyr vinter

Det blir en dyr historia i år. Olle har verkligen sprungit iväg storleksmässigt. Och Arvid så klart lika så. Tyvärr har vi inte turen att Olle kan ärva speciellt mycket till vintern i år då vi hade en ärveoverall till Arvid i 104 som inte håller måttet i år. Shoppade ett par vinterkängor åt Olle idag. Får passa på då jag hade 10% på Åhlens och de har fått in sina vinterkängor nu. Fick bli en liten annan variant än vi brukar köpa. Blev ett par Viking Chilly i år (vi fick låna ett par av kusin Viktor förra året som var toppen). Lite dyrare och förhoppningsvis ännu bättre än de helsvarta Viking vi brukar köpa. Med lite rabatt och förmånspengar gick jag ut 745 kr fattigare. Ja, man får trösta sig med att Ollemannen håller fötterna varma och torra i år. För så klart valde jag en känga som fått toppbetyg i testerna.
Annars är overall till Arvid inköpt och till honom finns det även behov för vinterkängor. Och så klart behövs det en overall till Olle med. Summa sumarum blir det lite slantar till vintern. Tursamt är ju att lillasyster förhoppningsvis kan ha lite av prylarna framöver. Bättre att köpa dem nu så att två barn hinner ta del av dem än att jag kommer på att lillasyster behöver allt nytt?! Så det kanske blir en röd overall till Olle i år! :)

Ollebolle är verkligen en stor kille. Mätte och vägde honom för någon vecka sedan.
Längd: 97,5 cm
Vikt: 15,4 kg
Fötter: 16,5 cm (det innebar ett par 27:or i gympadojor här om dagen och idag blev det hela 29 på vinterkängorna (!).

Viking Chilly var 18 cm i stl 29 så det var ju rätt, men kändes helt fel när jag klev ur butiken. Så stora fötter kan väl ungen ändå inte ha liksom?! Men hade fel för de verkar passa (iaf inte glappa och ramla av) och Olle verkade mycket nöjd nu när vi testade dem hemma och blir således kalasbra i vinter. Det är skönt att avverka allt sånt här innan bebis så att inte stressen att bege sig ut i butikerna i höst gnager på en ammandes mamma.

Så overall till Olle står på listan nu. Valet av Arvids skor blir ju enkelt. Samma lika. Så måste bara ta mig för att mäta hans fötter här hemma. Vad brukar ni köpa för märke på overaller?

4 kommentarer:

Lisa & livet från den ljusa sidan sa...

Vi får alltid höra att Max är så stor, då har han en kompis i Olle - de låter lite lika. Också 27 på springskorna och närmar sig metern.

Jag har älskat overallerna från Gneis, fast var ett par år sedan vi hade en nu (Max hade Stellas gamla i vintras).
Jag köpte en Isbjörn på rea åt Stella men den är nog tyvärr för stor misstänker jag. Skit också.

Maria sa...

Ja, vi har rejäla killar! :)
Typiskt med Stellas overall. Jag köpte en 116 åt Arvid och som han badar i nu. Fast overaller känns ju så stora om man jämför med de tunna sommarkläderna. Vi får hoppas att Stella tar ett rejält skutt i längden inför vintern... Fast ni är ju borta en stor del med. Hon kanske klarar sig utan overall tills ni kommer hem? Fast knöligt att vänta tills ni kommer hem innan ni köper en. Man vill ju ha en overall på en gång då...

johanna sa...

Samma med denne Olle, väger 20 kg! (Lika mycket som Kalle) Olle har 110 i stl (116 i vissa) och 28/29 i skor... Galet!

Maria sa...

Johanna - oj då är han ju större än Arvid. Han är en lättviktare på 18 kg. Småbrorsorna måste ha fått lite extra hull hos oss alla verkar det som!

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan