2013-08-06

2013-08-06

Jobbstart med ond rygg

Vi har ju börjat jobba här hemma och killarna är åter på dagis. De älskar att vara tillbaka. De har haft 6 veckors ledighet och Olle sprang in där och tittade knappt åt vårt håll fastän det bara var fröknar från Arvids avdelning på plats. Härligt! Men frågan är ju hur man i torkan håller ungarna rena på dagis? De ser ut som små askmoln när de kommer hem fastän de var nybadade kvällen innan. Ikväll blev det bara en avspolning i duschen innan sänggång. Vi kan ju inte bada varje kväll. Det är riktigt slitna hjältar som stupar i säng tidigt här hemma. Och ja, jag är med trött fastän jag hittills bara avverkat två hemmajobbardagar.

Att jag prioriterat att jobba hemma beror på att jag tyvärr fått rejält ont i ryggen. Har ju klarat mig så bra genom de två första graviditeterna, men alltså inte denna gång. Det är sjukt vad ont det kan göra. Det hugger till på höger sida ovanför rumpan och smärtan gör att jag bara blir stående. Det händer när jag minst anar och nu går jag runt som på nålar för att det inte ska hugga till. Det i sin tur gör att jag är superspänd enligt sjukgymnasten. När smärtan kommer kan jag inte ta mig någonstans. Läskigt! Tillslut ger det med sig, men innan dess hinner jag avverka ett antal svordomar. Det är jätteläskigt att bli så där hjälplös. Speciellt när jag var med barnen på stranden här om dagen och kände mig helt utelämnad om det skulle hända något vid vattnet samtidigt som jag var i det tillståndet. Har dragits med det en vecka nu och var till sjukgymnast idag. Hon konstaterade bäckenbesvär och att jag antagligen inte blir av med dem innan förlossningen. Typiskt. Blir 9 långa veckor att vänta nu.

Jag har iaf fått en del tips på saker att undvika (som att gå i trappor vilket ju är superlätt när man bor i tvåvåningshus och att alltid sitta ned när jag tar på och av kläder på mig och barnen). Jag har lånat ett litet fiffigt bälte som man spänner runt höften vilket känns skönt att använda så det ska jag försöka ha så mycket som möjligt för stabiliteten och att hindra att bäckenet kan röra på sig och orsaka smärtan. Synd bara att det om möjligt plattar till rumpan ännu mera. Fåfänga jag. :) 

Jag ska försöka göra så många arbetsdagar på hemmakontoret som möjligt. Just detta kommer att bli svårare och svårare ju fler arbetskamrater som kommer tillbaka till jobbet. Mötena hopar sig gärna då. Blir det värre får jag se hur jag gör med mängden jobb. Imorgon blir det stora testet att ta sig in till kund med dator och grejor. Våndas lite över det, men går säkert fint.

2 kommentarer:

johanna sa...

Stackare!!! Hade så med Olle, gör så jäkla ont! Gravidyoga hjälpte mig, finns bra dvd:er man kan göra hemma. (säkert ladda från nätet oxå) Styrkekram

Maria sa...

Ska testa det! Tack Johanna!

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan