2014-01-31

2014-01-31

Den långsamma dagen

Oj vilken seg dag! Seg ur synpunkten att jag och barnen knappt gjort ngt alls. Vädret inbjuder inte att gå ut i. På eftermiddagen ville Arvid gå och vila. Då gjorde Olle det med. Och så somnade de båda två! När hände det senast? Tyvärr var Elsa vaken just då annars hade jag ju haft lite egen tid med tre barn hemma. När Arvid vaknat mös vi i hans säng lite.



Nåväl, barn ska ju få ha lite tråkigt ibland också. Det skall ju främja barnens kreativitet och stimulera dem till att hitta på egna lekar sägs det. Så lite småtråkigt har de nog haft. Fast lite lek med vattenfärger och spel har vi ändå gjort. Synd bara att deras egna lekar oftast involverar brottning och det för med sig en del gnäll när någon gör illa sig eller inte vill mer (oftast är det Arvid som vill ur leken först). Olle är mer ihärdig och är som en liten iller när han brottas. Brottning kanske är hans sport för framtiden!

Arvid är duktigare på att sätta sig ner och hitta på ngt när han har tråkigt. Oftast tar han fram Professorn och räknar på den. Tänk han börjar redan förstå sig på Multiplikation (fast bara lite). Professorn hade jag när jag var liten. Eller så sätter han sig med några bilar och kör på sin bilmatta. Arvid har även börjat bli duktig på att skriva lite mer nu. Som här när han förde protokoll när vi spelade Yatzy här om dagen.




Olle kan ibland sätta sig och bläddra i någon bok eller tidning, men annars brukar han mest hänga på brorsan i hans lekar när vi inte har någon uppstyrd aktivitet här hemma. Olle är en fena på att prata här hemma. Han kan i stort sett uttrycka precis vad han vill och ordförrådet ökar och han använder olika varinater för samma ord. Som "Färdig" och "Klar". Han undrar också mycket som "Varför snurrar tvättmaskinen så fort nu?" (den centrifugerar) och "Är du lite ledsen mamma?" (ja, det är jag ju ibland) och meddelar "Du får inte bli arg på mig mamma." (jo det blir jag ju lite då och då). Så stor och förståndig nu. Bara en månad tills han blir tre.

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan