2014-12-02

2014-12-02

Vår 1:a advent och julkontroll

Julen börjar stå för dörren. Läget känns under kontroll ändå. Jag tänkte göra den mesta julklappsshoppingen på nätet faktiskt. Lite shoppade jag även på det nya fenomenet Black Friday. Måste dock fundera över om inte handlarna skjuter sig själva i foten som börjar rea redan innan jul? Jaja. Blev fina julklappar för min del iaf.

Olle var med i fredags och det är ju lite knivigt att köpa julklappar då. Han snöade in helt på en pistol som låter och lyser. Han gick runt och kramade den i ungefär de 30 min vi var i butiken. Jag skrev ju Batmanpistol på Olles önskelista då han spanat på en sådan hos en kompis. Nu kunde jag inte låta bli att köpa denna till honom. Han kommer att bli så glad. Så om ni köpt en pistol så gör det inget. Kanske är lika bra att vi har två här hemma för husfridens skull?! Eller så blir det ingen husfrid efter de kommit in i hemmet? :) Annars blir det inte någon shopping till de vuxna och jag och Håkan ska inte ens byta klappar i år. Vi handlar så mycket ändå. Får se om jag kan hålla mig från att köpa något....

Så var det ju redan 1:a advent i söndags. Vad fort tiden går! På förmiddagen fixade vi till vårt pepparkakshus och pyntade med godis. Aj vad jag brände mig på det smälta sockret! Olle älskar att hjälpa till i köket, medan Arvid är så där imponerad. Därmed var det Olle som hängde med oss i köket. Håkan får ta på sig äran att vara superföräldern då han är med på fotot (men det är faktiskt jag som styrt upp denna lilla aktivitet). Hmmpf.

Förutom pepparkakshusprojektet hann vi även med projektet att ta kort till julkorten som behövde framkallas (det borde vara gjort för veckor sedan). Det är inte lätt att få med tre stycken små på samma foto kan jag meddela. Helst ska alla kroppsdelar vara med och helst ska alla vara vända framåt och helst ska ingen pilla sig i näsan eller gråta. Haha. Tror vi fick till ett foto som var framkallningsbart iaf. Ni som är lyckliga att få ett (förhoppningsvis innan julafton i år) får väl utvärdera.

Efter lunchen packade jag och killarna oss iväg till simhallen. Vi badade och tjoade. Jag älskar att vara där. Så mysigt då det är fullt fokus på varandra där i poolen. Båda killarna har därmed testat de röda simpuffarna. Arvid invigde sina redan förra helgen då lillebror var hemma sjuk. Olle var lite ovan med den lägre flytkraften och hamnade under vattnet några ggr innan han fick pejl. Efter simningen tog vi en snabb mellis i gymfiket och sedan bar det av på barnpassningen när jag gymmade. Kanske blev det i mesta laget aktivitetsmässigt då Olle varit bufflig där. Trött efter simningen kanske? Jag lovade honom en till chans innan han blir portad därifrån av mig. Så håller tummarna för nästa gång. Nu är man en av de där pinsamma föräldrarna som inte kan hålla ordning på ungarna också... Typiskt. Väl hemma njöt vi av färdiglagad biffstroganoff på Söderkullabiff. Lyxigt värre att komma hem till färdiglagad lyxhusman!

Det var vår fina 1:a advent och faktiskt så "glömde" vi bort adventsfikat, men gör kanske inte något då jag redan svullat i mig en burk med pepparkakor sedan tidigare.


2 kommentarer:

Smilingmom sa...

Jag har aldrig skådat ett sådant ordnat pepparkakshus.. Våra är alltid huller om buller och en salig blandning av all topping. men så dricker ju Olle ur en babymugg med lock tills han bevisat att han inte spiller ut innehållet längre ;) Ordning och reda. Puss på er

Maria sa...

Hihi. Sötnos! Ja, det kanske kräver lite ordning och reda för att hålla näsan över vattenytan här hemma. Verkar inte som om vi lyckas så bra dock. Hmm. Vi fick bannor på dagis nu också. Och for the record så dricker Olle utan lock sedan något år tillbaka. ;)
Så härligt att du bloggar. Mysigt att följa er! Kram

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan