2014-12-29

2014-12-29

Julledigt och jullunket

Ja, det kan man kalla det på alla fronter just nu. Här hemma och på bloggen har det varit tyst. Ja, vi har gått ner i varv här hemma. Eller försöker iaf. Vår lilla Elsa har blivit en liten piplisa helt plötsligt, så helt tyst kanske det inte är och kanske inte fridfullt heller nu när jag tänker efter :). Men mängden aktiviteter och annat är på sparlåga. Det är några dagar sedan vi kom hem från Söderkulla och julfirandet nu. Det kommer så klart ett inlägg om det med och om en massa annat med inser jag nu när jag kikar på alla bilder i mobilen. Här hemma gör vi alltså inte så mycket, vi går till pulkabacken, spelar spel, bygger kojor, testar alla roliga julklappar, hänger runt hemma, tränar (väldigt välbehövligt efter all god julmat), fixar, kikar på film och sånt.

Så klart är det här med vår piplisa en övergående fas (eller hur!?), men den har hållit i sig en vecka nu och inleddes lagom till julen. Typiskt. Har bestämt för mig att det är viss mängd frustration de små ettåringarna bär runt på. Kanske blir det pipigt för att hon vill kunna uttrycka mer än hon kan? Alla ord har ramlat bort nu när det är mycket annat som händer med hennes gång och andra färdigheter. -Hej är det enda som hängt kvar. Igår blev Elsa sjuk också. Något konstigt blev det av. Vi trodde hon var övertrött då hon bara sov en timme på hela dagen (!). Men sen kom hon aldrig till ro och grät till och från hela kvällen. Så hon fick en alvedon för att hon skulle kunna somna tillslut. Nappen var hon inte vän med heller. Ont i halsen? Hon vaknade på fel sida i morse och fick sig en alvedon på morgonen med. Sedan sov hon i fyra timmar runt lunch och var en betydligt fräschare version av sig själv sen. Inte mindre pipig, men i alla fall kry!

Vi spelar Försvunna diamanten för fullt här. Så skoj när alla kan vara med. Det går bara när Elsa sover (annars har vi en bebis som hänger i bordsskivan här) och sover gör hon ju länge mitt på dagen. Olle är med också. Han kör offensivt som få. Betalar alltid sig ur allt. Ibland vinner han med. Skoj att alla kan uppskatta det. Många minnen från barndomen växs till liv! Olle har även lärt sig bygga lego efter instruktioner i jul och tycker det är jätteskoj. Även om han kan bli så arg att han vill kasta legot i väggen ibland när han inte får dit en bit. Typiskt honom. Haha. Men han är så stolt över att han också kan bygga nu. Ibland rycker den räddande storebrorsan in också och reder ut lite snedbyggen. De där storebröderna är bra att ha ibland.

Vi tuffar på i jullovslunket här hemma och fortsätter så ett tag. Vi tar lite paus i lunket över nyåret och sedan tuffar jag och killarna hemåt Sandviken över helgen för lite ytterligare julfirande. Pip-Elsa får vara kvar hemma med pappa. Ibland är det bara lättast att dela upp oss i två delar. Det blir mer kvalitet så (i alla fall för mig i det här fallet. :)). Sorry Elsa! Men du har fått så många lovord på den här bloggen under året så det får du stå ut med. Vår lilla sötnos!

Barnen bygger hus och sover i kojorna. Elsa är så klart med och låtsassover hon med. Sötnos!

Soffhäng

När katterna är borta... Då leker Elsa med bilbanan

Kapla byggs det för fullt med. Och vem visste att Ikea numera säljer dem (så klart i en egen tappning)! Perfekt ju. Dagens tips.

Min endaste julklapp fick jag av svärfar. Fint rådjurshorn pryder nu väggen. Barnen undrar om det är ett dött djur som någon haft ihjäl. Låter inte lika fint när de frågar så! :)

Grabbarna gör sig redo för en omgång Diamanten

Ännu ett kojbygge en annan dag

Igår fick vi finbesök av min vän. Två av mina finaste!

Pyjamashäng mitt på dagen. Det är jullov det!

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan