2014-10-31

2014-10-31

Kusin- och tremeningsträff

Det var evigheter sedan vi sågs, men nu äntligen fick vi ett tillfälle. Kusin Sofia med familj var nere i Stockholm över höstlovet och hälsa på sin syster Sara och hennes Ed. Kusiner på min pappas sida. Vi bokade in lunch och fika hos oss under onsdagen. Sis och bror kom med sina barn så alla tremeningar (trodde det stavades tremänningar) fick träffas för första gången. 10 barn i huset och 7 vuxna! Full fart med andra ord! :)

Jag gjorde ett storkok kvällen innan (mycket rutinerat av mig kan jag meddela och jag är så nöjd med det beslutet) och det var väl tur då Elsa inte var på humör för storkok på förmiddagen. Hon har varit hängig till och från hela den här veckan med feber som kommer och går. Som tur var hade hon en riktigt fin stund under hela kusinträffen och så fort alla åkt vaknade hon med riktigt hög feber. Ibland har man tur (eller otur för stackars Elsa så klart). Men tror det beror på sprutorna hon tog förra veckan blandat med en förkylning.

Några fick åka kommunalt hit och det är inte det lättaste numera. Bara 1 1/2 månad kvar nu av tågstopp. Räknar ner kan jag meddela... Men hit kom alla och smidigt verkar det ha gått trots allt fastän några bussbyten. Så mysigt det var att ses igen. Det var långa 5 år sedan sist kom vi fram till. Alldeles för längesen. Det blev mycket bus, lek, prat och mat. Supertrevligt! Och vad duktig du blivit på svenska Ed. Galet imponerad!

Hoppas att vi kan åka uppåt norrland snart. Håkan har knappt varit i norra delen av Sverige... Om någon tur till Åre inte räknas in vill säga. Det blir ju tyvärr inte lika självklart att åka och hälsa på släkten där uppe nu när varken min mormor och farmor finns med oss och för den delen inte heller min älskade mamma. För er som inte vet så är mamma uppvuxen i Örnsköldsvik (närmare bestämt i Domsjö) och pappa i Boden så jag har ju alla mina rötter i Norrland. Tyvärr var Håkan på jobbet den här dagen så han missade hela tillställningen.

Tack alla kusiner för en fin dag och tack för den fina blomman och tack syster för alla fina presenter till barnen. Elsa fick fina kläder, boxar och byggklossar med bokstäver på. Arvid blev lycklig med lego och snygg tröja. Toppen! Stackars Malte fick bara mjukt paket av oss. Blir bättring på den fronten till julen. Jag lovar Malte!

Hoppas vi ses snart igen!


Kusinbild

Det var inte lätt att fota alla dessa godbitar, men jag gjorde mitt bästa.




Elsa 1 år och Hugo 8 mån



Lässtund med de flesta av barnen. Det är inte lätt att läsa "lila boken" Emil. Det gjorde du bra!

Gästerna hade tagit med sig fint fika bröd och fruktsallad

Sara och Elsa

Fina Vilmer nästan 1 1/2 år

Fina Alice 7 år
Fikasugna barn!

Tremeningarna Oscar och Oskar har mycket gemensamt. Samma hårfärg, lika tröja, födda samma år, samma andranamn. Och lika goa killar båda två! :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen tack för en fantastisk trevlig kusinträff! Hoppas vi ses snart igen. Det var du som hade rätt gällande stavning, tremänning heter det och inte som jag skrev på Instagram =) Sköt om er! Kram Kusin Sofia

Maria sa...

Tack själva! Jag tror faktiskt att båda fungerar nu när jag googlar på det. Hoppas vi ses snart igen med. Kramar!

Anonym sa...

Toppen ����

Anonym sa...

Kram Sofia

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan