2014-09-12

2014-09-12

Liv och rörelse åt barnen

Sedan min uppväxt så minns jag med värme gympalektionerna. Ibland med en liten klump i magen då det var något man var tvungen att göra som jag inte kände mig bekväm med (som att dyka ner på botten i hoppbassängen och hämta upp den där evinnerliga ringen). Lite klaustrofobisk som jag är tycker jag fortfarande att det är läskigt. Fast jag har ändå både dykt och snorklat på äldre dagar så så rädd är jag nog inte. Hur som, för det mesta älskade jag gympalektionerna. Svempa-Olle (som vi kallade honom) drillade oss på mellanstadiet i ur och skur. Sedan blev det högstadiet och jag var nog med i alla skollag som gick (oavsett min talang för sporten). Det var utskåpning av mitt lag i både basket 80-2 mot Ockelbo basket (ja, jag gjorde enda poängen för vårt lag) och förlutst med 28-0 i rinkbandy (ja, jag stog i målet). Haha. Det var minnen det!

Fast talang hade jag nog ändå för en sport och det var innebandyn. Jag började i 7:an tror jag och efter ett par år blev det mycket med både ridning och innebandy. Ställde därmed ridstövlarna åt sidan så att jag hann vara med i både B-jun, A-jun och damlaget. Alla träningar och alla matcher. Ibland två träningar om dagen och ibland två matcher per dag om helgerna. Tror jag bara hade en vilodag i veckan. Visst var jag så sliten ibland, men det var ju så roligt!

Det är därför så roligt att se att Arvid nu verkligen gillar sina fotbollsträningar och alltid vill gå dit. Jag vill ju så gärna att han ska få uppleva samma härliga känsla för idrotten som jag har. Och något som jag verkligen gillar är att hans skola storsatsat på idrotten och de har anställt Kerstin som bl.a. fått utmärkelsen Årets idrottslärare och forskar inom idrottsvetenskap. Det är fantastiskt att de redan från 6-års får en sån fin idrottslärare och hon är verkligen inspirerande det lilla jag sett av henne.  Hennes fokus är att det ska vara roligt att röra på sig.

Fick precis mail om att de börjar simundervisningen om ett par veckor. Fint det med, även om jag har en liten klump i magen då inte Arvid är 100% där än. Fast det ger så klart med sig. Så mer liv och rörelse åt barnen och de partier som jobbar för mer idrott i skolan ger jag tummen upp för!






Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan