2014-05-13

2014-05-13

Recension Bugaboo Buffaloo - liggvagnen

Vi väntade vårt tredje barn när vi beställde vår Bugaboo Buffaloo från Babyplus i Holland. Nu har det gått ett halvår. Lilla tjejen har fått byta till sittdel och jag tänkte skriva några ord om vagnen hittills. All information man kan få är värdefull i barnvagnsdjungeln, så delar därför med mig lite av min upplevelse av vagnen. Kanske kan det underlätta för någon i ert val av vagn. För min del var det jättesvårt då jag velade mellan syskonvagn och singelvagn. Valet av singelvagn blev helt rätt för min del då mitt mellanbarn inte ville åka vagn trots allt när lillasyster kom till världen. Han var då 2,5 år, men tidig och stor för sin ålder. Till och med ståbrädan vi köpte till visade sig överflödig. Barnvagnar vi haft tidigare är Teutonia Mistral S, Urban Jungle Duo, Phil and Teds Sports ant Avanti Moving Light.

 Vår vagn på sin första promenad till lekparken i höstsolen. Packad med allehanda "bra att ha saker" (och ja, mugghållaren har en lite konstig vinkel på kortet).

Liggdelen
Liggdelen är riktigt rymlig och bekväm. Min tjej är snart 7 månader och 70 cm lång nu och var inte i närheten av att växa ur den. Vi bytte till sittdel mer för att hon skulle vilja sitta mer i vagnen när hon är vaken. Nu när våren är här så är det skönt att bara kunna hänga ute utan att hon behöver sova i liggdelen.

Liggdelen har en mjuk och skön dyna och ett bra lock som stängs med dragkedja. Locket har en kant som sticker upp och skyddar bra mot solen. Det finns gott om plats att ha en åkpåse i den på vintern. Jag har använt Phil and Teds originalåkpåse och den har passat utmärkt. Det enda minuset med liggdelen är solskyddet på locket som tycker jag kan göra att man inte ser barnet så bra och därmed heller inte kan ha ögonkontakt med barnet på ett enkelt sätt. Annars den bästa liggdelen jag haft. Ett stort plus för dess storlek och att den är placerad högre upp på vagnen än andra Bugaboo-modeller (man behöver därmed inte bryta ryggen när man ska lyfta upp och ner barnet).

Men åh vad bra det hade varit med en liten ficka på kortändan av liggdelen att lägga grejor i (läs mobilen). Jag tänker på en liknande som på på Urban Jungles liggdelar. Det lägger jag på min önskelista gällande liggdelen.

Suffletten
Buffalon har den bästa suffletten jag någonsin haft på en vagn! Så rejäl. Jag upplever den som rymlig och den har ljudlös justering. Funktionen att förlänga suffletten genom att öppna en dragkedja är oslagbar och jag har använt den nästan varje dag nu när det blivit vår och soligt ute. Högsta betyg på den! Jag valde en svart färg på suffletten. Jag valde mellan den och en beige, men valet föll på den svarta då jag tror den beiga släpper igenom för mycket ljus till en bebis som ska sova.

Om jag fick önska skulle jag gärna ha velat haft något fäste på insidan av sufflettens sidor att hänga en leksak eller mobil i. Det finns på Teutonias vagnar.

Ihopfällning
Liggdelen kan göras plattare när den ska packas med i bilen. En funktion jag faktiskt använt ett par gånger. Jag är inte helt nöjd med hur vagnen blir ihopfälld när liggdelen används. Jag har alltid delat vagnen i två och stuvat in chassi och liggdel för sig. Tycker chassit ser annorlunda ut ihopvikt varje gång. Jag har nog inte fått in snitsen fastän det gått ett halvår. Vi kör en SAAB 9-5 och det är inga som helst problem att få in vagnen, men tycker att det borde vara lättare att fälla ihop vagnen i ett stycke. Man har ju lätt lite annan packning med sig också när man reser med tre barn. :) Detta är kanske det största minuset för vagnen om jag ska hitta något negativt.

Handtag och körkänsla
Jag föredrar nog knäledshandtag framför teleskophandtag tror jag bestämt nu när jag testat båda. Buffalon har teleskophandtag som man förlänger istället för att vinkla för att justera dess höjd. Främsta orsaken är nog att jag tycker det blir lite sämre hävkänsla med teleskop t.ex. när man ska upp för trottoarkanter. Annars är handtaget perfekt då det passar alla längder på personer. Mjukt och skönt att hålla i. Än har det hållt utan minsta märken i det mjuka materialet på handtaget.

Ett litet minus är att jag upplever det lite meckigt att ställa om längden på handtaget på vagnen t.ex. när man klivit på bussen. Detta då handtaget bara kan fixeras med fästena om handtaget är exakt lika långt indraget på båda sidorna. Man får ofta prova någon gång innan man lyckas. Antar att det är så på alla Bugaboovagnar (?).

Annars är vagnen skön att köra. Lätt att svänga med en hand och den manövreras lätt i butiker såväl som i trafiken. Förstår dock att den kan upplevas som klumpig av de som är vana med mindre vagnar. Jag gillar dock den rejälare typen av vagn. Jag måste dock säga att det är mycket lättare att ha koll på "var man har vagnen" än t.ex. en Urban Jungle som sticker ut mycket fram vid framhjulen.

Hjulen
Buffalon hade varit den ultimata vagnen om den hade haft lufthjul. Jag kan uppleva den som lite hoppig på grusvägar. Både för mig som kör och för bebisen som ligger i. Min tjej har dock sovit gott i den ändå. Ett plus för dessa däck som är fyllda med skum är ju att de är punkteringsfria vilket så klart ger oss föräldrar ett huvudbry mindre. Skumhjulen är dock tio resor bättre än lågprofilhjulen, så jag är ändå mer än nöjd med komforten överlag. Jag har läst om de som bytt till Donkeyns lufthjul så det är ju görbart om man verkligen vill ha lufthjul istället. Jag tycker hjulen är mer än godkända fast då promenerar jag mest på asfalt.

Jag har haft vagnen i vinter och inte haft några som helst problem att ta mig fram. Det har inte varit den snörikaste vintern så kanske är mitt vintertest inte fulländat. Dock så är vagnar med tre lufthjul de bästa vagnarna i snö och sand enligt mig. Både Phil and Teds och Urban Jungle är strået vassare på denna punkt.

Storleken på hjulen i fram var det jag fastnade för hos Buffalon. Jag kan inte med de små hjulen som jag hade på t.ex. Mistral S. Aldrig mer! Hjulen går även att fixera i fram. Funktionen att dra den på två hjul har jag aldrig använt.

Varukorg
Varukorgen är stor och rejäl och klarar av många kg. Jag har alltid valt vagnar med rejäl varukorg och jag tycker alltid man vill ha mer plats hur mycket man än har utrymme för. :) Det finns dock ett minus. Med liggdelen på är varukorgen lite svår att komma åt på Buffalon. Det är lite trångt att få in större saker i korgen även om själva korgen i sig har gott om plats. Det är "fötterna" på liggdelen som främst gjort det svårt att lägga ner saker i korgen. Det har mer blivit så att man fått trycka ner t.ex. matkassen där. Det har stört mig lite, men nu när jag har sittdelen på så är det ju helt annat! Nu är det hur lätt som helst att komma åt varukorgen och med dess storlek så är allt mer än frid och fröjd igen.

Broms
Vagnen har en rejäl fotbroms. Bromsen har alltid fungerat klockrent och det går inte att rucka på vagnen när den är ilagd. Så den får högsta betyg. Små petitesser kan vara att det låter lite när man lägger i den vilket kan väcka en lättväckt bebis, samt att den bara sitter vid vänster bakhjul och inte vid båda hjulen.

Regnskydd
Originalregnskyddet till Bugaboos vagnar är verkligen en katastrof. Det går knappt att få på och vem vill hålla på att bända sönder både vagn och fingrar för att få på ett regnskydd när det börjar regna? Ok, om man har gott om tid och fortfarande är hemma med en nöjd bebis i vagnen (för de är väll alltid nöjda när man precis lagt ner dem i vagnen?! Not!). Det är verkligen så osmidigt och det finns inga dragkedjor eller så för att enkelt ta upp barnet ur vagnen. Så detta bändande får man hålla på med i tid och otid.

Alla som köper en Bugaboo borde samtidigt beställa ett annat regnskydd. Jag hade som tur var ett Tullsa regnskydd för sulkys hemma. Det passade utmärkt till liggdelen och ännu bättre nu när jag bytt till sittdel. Ett annat stort minus med Bugaboos regnskydd är att de tar upp hela varukorgen. Så om man köpte en Buffalo för att få gott om förvaringsutrymme försvinner det om man förvarar regnskyddet där.

Helheten
Vagnen är kanon och det är den bästa vagnen jag ägt. Jag skulle varmt rekommendera den till er som funderar på att köpa en. Den perfekta vagnen finns inte än, men den här vagnen är snudd på den. Jag kan även varmt rekommendera att köpa den från Babyplus i Holland då jag bara har bra erfarenheter av deras service. De svarar snabbt på mail och har alltid varit trevliga i bemötandet.

OBS att jag bara utvärderat Buffalo med liggdelen på. Nu med sittdelen blir det kanske andra erfarenheter. Det återstår att se.

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan