2011-10-16

2011-10-16

En hösthelg på Söderkulla

Förstår ni att jag sovit två hela nätter!? Inte pga att Olle nu sover hela nätterna utan för att farmor och farfar gjorde nattinhopp i helgen. Det var underbart! Jag bemödade mig inte ens att sova tillsammans med Håkan och Arvid utan la mig i ett helt eget rum med öronproppar för att jag skulle vara säker på att inte störas i onödan. Det var ljuvligt! Hela helgen har varit lyxig med fint väder, god mat och gott vin. Vi lyxade med kex och ost. Arvid lyxade också och åkte en massa fyrhjuling och traktor när han samtidigt hjälpte till med gårdens sysslor. Mat och djur skulle flyttas runt, ut och in. Arvid är en liten husbonde och hjälper till med både stora och små sysslor. Vatten skulle fyllas på och äggen skulle plockas. Kaninerna och grisen skulle matas. Han åker med ut på åkern och hämtar höbalar. Han frågade inte efter nappen på hela helgen. Inte förrän vi kom hem till Vallentuna igen. Håkan hjälpte till med rådjusbocken som Uffes fredagsjakt nere på vallen resulterade i och Håkan är numera riktigt duktig på att köra traktor.

Tjurarna flyttade upp i hagarna närmast huset inför vintern. Vi spände upp linor längs med vägarna och motade dem och lockade dem med mat. Det var ett litet kritiskt moment när 8 tjurar stod på vägen och inte tänkte gå in i den nya hagen. Där bakom dem stod jag med en liten plastkäpp och kameran i högsta hugg. Tur att de inte valde att gå tillbaka samma väg igen. Då skulle jag fått raska ben.

Olle har fått lite rutiner och sover två långa sovningar per dag och både lördag och söndag sov han rejält om dagarna. Dock så innebär det att han har väldigt långa vakenperioder däremellan där han hinner bli rejält trött och smågrinig innan vi bemödar lägga honom. Men känns bra att vi fått lite rutiner nu. Det blir enklare med maten då det ju är givet att han är hungrig när han vaknar och man kan se till att lunchen och middagen blir direkt efter han sovit. Rutiner om dagen sägs även vara bra för nattsömnen. Som vanligt var han relativt enkel att ha att göra med när jag inte är med om nätterna. Men det unnar jag farmor och farfar som ställt upp både dag och natt i helgen. Tack för det!

Sotis funderar varför inte fåglarna kommer och äter
Fåren togs in till fårhuset
Killarna hade inte problem att sysselsätta sig.
Håkan i Annikas gamla maskeradmössa
Håkan får instruktioner hur traktorn ska manövreras

Olle i farmors nya fina haklapp (med får på såklart)
Fem myror är fler än...
Olle har sitt första möte med Figge
Höst på gården
På väg ut mot hagarna
Arvid kontrollerar att allt går rätt till
Springer efter Valle, men ligger lite efter
Tjurarna på väg hemåt
Fina killar!
Det fanns goda falläpplen längs vägen
Hemma!
Sally ute på jakt i solen
Skogspromenad
Härligt!
Tjurkalvarna njuter av höstsolen
Välgödda
Farmor och Olle

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att få sova två hela nätter, det var du verkligen värd!

Kram kusin Sofia

Maria sa...

Tack Sofia! Peppar peppar så har faktiskt Olle sovit lite bättre efter helgen och bara vaknat ett par ggr. Jag hoppas verkligen att det värsta nu är över. Det är ju så jobbigt att vara glad med barnen när man inte sovit. Hoppas det blivit bättre för dig med. Kramar!

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan