2011-01-16

2011-01-16

Orkidéhjälp tack!

Nu vill jag ha experthjälp av alla orkidéexperter där ute. Jag har en vit Phalaenopsis (klassikern som går att köpa på vartenda Ica numera). Jag har haft detta exemplar i ca 7 år och får den alltid att blomma om genom att vattna den en gång i veckan och klippa av stängeln när den torkat ut. Ibland tar det ett par månader innan den blommar igen, men kommer tillslut alltså alltid. Den här gången är dock första gången som den nya stängeln förgrenat sig till två ute i toppen. Jag tror att det kommer att innebära fler blommor än i vanliga fall.

Nu undrar jag varför jag lyckats med detta helt plötsligt efter 7 år?! Kan nämnas är att jag har en ny orkidé av samma sort i rosa som granne i fönstret och den har även detta betéende. Påverkar de varandra? Jag är hur glad som helst, men undrar om jag har påverkat detta eller om det är slumpen eller grannen som gjort det. Förresten när jag ändå är inne på ämnet, är det någon som vet om man kan klippa av gamla rötter som blivit bruna?

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan