2010-11-14

2010-11-14

1/3 kvar

Nu har jag bara 1/3 av graviditeten kvar. Det är med blandade känslor som jag tänker på detta. Är så förväntansfull för vem som finns därinne samtidigt som jag vet att jag kommer att sakna känslan av graviditet som jag har just nu. Det är en ganska lugn bebis i magen. Eller snarare så den är inte aktiv så ofta, men när den väl är det så för den ett fasligt liv. Men det bådar ju gott. Förhoppningsvis kommer den därmed att sova mycket om mönstret håller i sig. Det kommer jag också att behöva när den väl behagat komma till världen.

Har börjat fundera en del på praktiska detaljer. Vem som kommer att vara barnvakt, airbagen måste kopplas ur, bebisen ska få lite nya kläder. Hur länge kommer vi att vara på BB? Kanske blir det som med min chef som lämnade barn nr 1 på dagis, åkte till BB och var hemma igen med bebis nr 2 i lagom tid för att hämta barn nr 1. Det vore ett helt ok scenario. Fast om jag får ligga kvar och vila lite på BB så ska jag nog utnyttja det.

Här är lite fakta om graviditet i vecka 26:

Bebis
Nu väger bebisen ungefär 850 g och är 23 cm lång mellan huvud och stjärt. Från vecka 24 kan bebisen höra ljud, inne i livmodern kan ljudnivån bli så hög som 80 decibel. Det är lika mycket som på en livligt trafikerad gata.

Du
6 cm ovanför naveln kan du känna livmodern som är mellan 24 och 27 cm från blygdbenet till toppen. Viktökningen är omkring 7 och 10 kg. Du kan bli trött i ryggen, känna av trötthet, kramp i benen, tryck mot bäckenet och du kan bli varm och svettig

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan