2015-12-30

2015-12-30

Mitt träningsår 2015

Det har varit ett fantastiskt träningsår för mig. Kanske mitt första egentligen. Tidigare har jag tränat, men inte med samma fokus och energi som nu. Jag känner mig som ett nytt jag. Stark helt enkelt! Det är ren lycka över att få gå till gymmet. Tänk att jag nog inte upplevt det så tidigare. Jag är inne i ett riktigt flow verkligen. Och det ger resultat. Det är nog det som sporrar mest. Vikterna ökar. Jag gjorde till och med en pull up igår. Det var väl bästa sättet att avsluta träningsåret på!?

Jag har ju tränat allehanda träning tidigare och visst har jag haft bra flow tidigare i livet med. Kommer bland annat ihåg mina första år i Stockholm då det blev otaliga besök på Sats Odenplan. Det var tider det med och visst hade jag skoj då med! Ellerhur Anna! :) Tror dock att min kunskap har ökat så mycket mer sedan dess. Både vad gäller typ av träning och kost. Den kunskapen är väl den som ger resultat. Förut körde jag mer på känn och vad mina träningskompisar skulle gå på för pass.

Början av 2015 inleddes alltså med "100 pass innan midsommar". Den facebookgruppen som nog hatades av alla som inte var medlem i den själv. Den skickade jobbiga statusuppdateringar så fort träning registrerades och det kan nog reta de flesta, även de som själv ständigt skickar upp "jag har tränat"-statusar på sociala medier. Alla 100 passen avverkades och det blev ett rejält startskott för det kommande året. Trots att det var svårt att hinna få till alla passen så lyckades jag. Det sporrade då jag mådde så mycket bättre när jag rott det iland. Så träningen fortsatte i samma goda och gick över mer till gymträning under hösten som nästan helt handlat om gym och crossfit.

Sommaren bjöd på efterlängtat resultat. Jag kunde springa smärtfritt. 5 km kunde avverkas bara sådär. Vad härligt. Jag som dragits med mitt löparknä sen evigheter. Jag har satsat mycket på styrketräning och rörlighet. Slarvade aldrig med att rulla rumpan på min älskade boll och att stretcha ut säte och höfter ordentligt innan varje pass och smärtan har försvunnit. Vilken lycka! Det blev därmed en hel del löpning, men sen har jag tappat det lite när hösten kom. Jag är nog ingen löparmänniska, i alla fall inte den kalla halvan av året.



Under hösten körde jag mina första PT-pass någonsin. Det har verkligen varit givande. Främst så har vi fått många fina upplägg på träningspass, samt fått ta ut oss rejält! Träningsuppläggen är riktigt bra att ta till när inspirationen sviktar. Jag och min träningskompis har nött på, mätt fettprocent och muskelmassa så det står härliga till. Vi ville främst få upplägg på träning med mycket puls. Man kan nog kalla det pulsbaserad styrka och det har vi verkligen fått. Nästa pass är bokat om ett par veckor och det ser vi så klart fram emot!

Nu har jag nog lagt på mig lite fett igen efter helgerna, men var nere på 26% när jag mätte senast, vilket är lågt för mig. Supernöjd! Det viktigaste för mig är muskelmassan. Den vill jag inte tappa på köpet och då är det styrketräning som gäller. Den ställer jag gärna upp på. Gillar att trängas med svettiga karlar på gymmet. ;) Det bästa är när jag redan tagit vikterna de letar efter. Vi tjejer kan också lyfta tungt! Det är min största lärdom under året. Jag är stark! Nu ser jag fram emot träningsåret 2016 och hoppas att få hålla mig lika hel och stark som 2015. Välkommen 2016!




Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan