2015-04-08

2015-04-08

På rätt väg? Och målfunderingar.

Jag biter mig fast och har väl snart blivit medlem i crossfit-sekten jag med. Hängde på igen på ett pass igår. Det blir mest att jag spontantränar dessa pass då klockan ofta är alldeles innan 20.30 när jag ramlar in på gymmet och just då startar ju dessa pass nästan varje kväll. Och nästan alltid finns det plats att bara hoppa in. Det gillar jag! Det jag tycker är riktigt skoj är att jag lär mig en massa. Det här med olympiska lyft (eller hur man ska sammanfatta dem) är en helt ny värld för mig som hittills snällt har hållit mig till maskinerna på gymmet tidigare. Att lära sig och samtidigt träna i grupp under lagom press (för ja, ofta är det en klocka att snegla på för hur lång tid man hållit på och fortfarande har på sig) är riktigt skoj. Det är riktigt duktiga instruktörer som har fina genomgångar inför varje övning.

Igår bjöds det på ett strength pass med Cleans och Jerks (utan att försöka förklara i detalj så innebär det att lyfta tunga stänger på lite olika sätt). Jag tar inte riktigt ut mig helt på dessa Strength pass än då jag vill vara helt säker på tekniken innan jag börjar lyfta riktigt tungt. Under dessa pass är det heller inget som ska ske på tid utan är egentligen ett rent styrkepass med fokus på att träna styrka genom att lyfta tungt. Igår hade jag 35 kg på stången och det räckte fint för att bli lagom trött och fortfarande ha kontroll. Lite illa gjorde jag mig också då jag dunkade till med metallstången på nyckelbenet. Jaja. Lite krigsskador ska man ha i denna träningsform antar jag. Min vikt har fortsatt lite uppåt fortfarande (kanske beror det på påskmaten?). Antar heller inte att man ska gå på BMI när man styrketränar. Hoho. Jaja. Mår bra, känner mig stark (var ett av mina mål när jag började i höstas) och kläderna sitter bättre än på mycket länge. Det är det jag får utvärdera utifrån när jag tänker på om jag är på rätt väg.

Snart får jag nog fundera på lite nya träningsmål att jobba mot. Just nu lunkar jag på med träningen och tänkte riva av 100 pass innan midsommar (en sån där facebook-grupp ni vet). Kommer nog att gå vägen även om det i sig inte ju är något kvalitetsmål utan mer bara kvantitet. Jag tänker mig nya mål där jag blir bättre, starkare eller åstadkommer ngt (typ ett lopp eller klarar av vissa övningar jag aldrig gjort tidigare). Fast att ha ett lopp som mål kräver ju att jag får bukt med mitt löparknä först vilket verkar ha blivit sämre igen. Jag som trodde att jag blivit av med det. Målen tåls att tänka på även om jag just nu bara njuter av att komma iväg på min träning och träningsglädjen har just nu inga begränsningar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har också börjat styrketräna. Vågen står still men kläderna börjar sitta lösare så det är också min inställning. Riktigt roligt också när man har fått lära sig några övningar. Jag som trodde att gymma bara var tråkiga maskiner!
Kram till dig och kämpa på!
Kram sis

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan