2015-04-16

2015-04-16

Att våga utmana

För mig blir det för det mesta gruppträning om det passar tidsmässigt. Passar inget pass brukar jag riva av ett gympass. Dock så har jag märkt att jag ibland väljer bort vissa pass och frågade mig varför. I måndags var ett sånt pass och jag tänkte nej, det får bli ett gympass istället. Crossfit benchmark WOD Nancy var passet. Benchmark passen är till för att man ska kunna jämföra sig med sig själv (jämföra resultatet från förra gången man körde passet) samt med andra utövare inom crossfit världen över. För att kunna jämföra sig med andra har passet därför ett visst upplägg och riktlinjer vilken vikt man ska ha på övningen om man är tjej/kille samt noggranna instuktioner hur övningen tekniskt ska utföras. De olika benchmark-passen har även ett namn tilldelat. De med herrnamn är uppkallade efter amerikanska män som stupat i strid, medan det är lite mer oklart vad kvinnonamnen kommer ifrån. Så här säger skaparen av crossfit :):

Glassman, the founder and President of CrossFit explained it best. “I want to explain the workout once and then give it a name.  I thought that anything that left you flat on your back, looking up at the sky asking ‘what just happened to me?’ deserved a females name.

Med det sagt så är Nancy någon som lämnar en liggandes på rygg. Man ska klara av intervaller på 400 m och over head squats (knäböj med stång på raka armar). Kanske just därför jag tänkte välja bort passet. Men nu kör jag en annan linje. Jag går istället på de pass jag tidigare valde bort. Man ska ju arbeta med sina svagheter. Och det är väl svagheterna som gör att jag väljer bort passen tänker jag. Löpning är verkligen inte min grej. Men jag är desto bättre i benböj.

Bokade in mig och befann mig med två andra tappra själar på WOD Nancy kl 20.30 i måndags. De andra två killarna visade sig vara två gaseller och försvann snabbt ur sikte framför mig och jag befann mig själv springandes ute i mörkret runt gymlokalerna. Sjukt jobbig. Lite kräkkänsla, men jag överlevde. Och tänk vad grymt det kändes efteråt! Jag gick och jag preseterade. Ok. Tiden 16 min är kanske inte världsbäst på totalt 2 km löpning och 75 benböj och diverse skobyten däremellan. Men jag var där och jag levererade mitt bästa för dagen. Jag utmanade mig själv och vann dubbelt!

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan