2015-07-17

Vår upplevelse av Hotel Kaya Side!

Här tänkte jag dela med mig lite av vår upplevelse av vår vistelse på Hotel Calimera Kaya Side 1 juli i år. Vi har haft två underbara veckor i Turkiet! Så mycket värme och mys, så klart även lite sjukhusbesök (uppslagen haka) och kämpiga stunder med (lite smågnälligt med Elsa). Men det är ju inte de senaste man tar med sig hem från resorna utan bara de goda minnena. :)

Vi åkte charter för första gången på evigheter. All inclusive och extra allt. Inte vår stil kanske, men det har helt klart sina poänger. Såsom att det ALLTID finns mat tillhands och vatten på flaska (så klart obegränsat med alkohol också). Det är verkligen praktiskt med mat nära tillhands när man har en vuxen karl som alltid är hungrig och så klart för att vi har en mindre bebis med oss som inte gillar att vänta på maten.

Bild från barndelen i stora poolen och med lunchrestaurangen i bakgrunden!

Hotell Kaya Side med Apollo var destinationen. Ett STORT hotell med massor att göra för barnen; vattenland, vattenrutschkanor, lekpark,barnklubb med Pollo & Mino, stor strand med plats för lek i skuggan (solen var grymt stark), basketplan, tennisplaner, inomhuslek, bilkörning om kvällarna m.m. Vi vuxna var väldigt nöjda med gymmet som är bland det bästa semestergymmet vi varit på. Så det räknas väl som vår lekplats. :) Ett hotell som har det mesta med andra ord!

Olle under ett av sina hundratals åk i rutschkanorna!

Det var lite stenigt längst nere vid vattnet annars var sandstranden fin med lite mörkare grövre sand.

En fin promenad bort kom man till ett köpkvarter med flertalet butiker (butikerna på hotellområdet var svindyra).

Det var toppen med soltak över många av solstolarna (även om det blev väldigt varmt därunder vissa stunder).

Kvällarna var så fina och ljumna och här skymtar vår del av hotellet i bakgrunden.

Utsikt från lobbyterassen

Små detaljer gör det hela! Riktigt fina solstolar och grymma parasoller. Oftast brukar det vara ganska rappligt på den fronten. Tyvärr var man tvungen att gå ner på morgonen vid 7.30-8 för att "paxa" solstolar. Snark!

Killarna testar basket

Bilkörning varje kväll på hotellområdet var bland det mest populära (mot en avgift dock).

Arvid träffade Polly

Olle i hoppborgen

Maten var super på hotellet. En kock som lagar nybakt bröd, en som grillar fisk, en som grillar kött och kyckling, en som skär upp frukt och så fortsatte. Tusen andra som fyllde på alla skålar med övriga rätter, röror och sallader. Ja, oss gick det ingen nöd på. Trodde ändå att jag skulle landa på minus på vågen ett tag, men landade lite plus trots allt när jag väl var hemma. Efterrättsbordet var en killer och det vägde väl över tillslut. :) Ett litet minus här är ju att vi bara har små barn, som inte kan hämta maten själva vilket gjorde att det tog ett bra tag innan alla satt till bordet med mat på tallrikarna. Det var ganska stora restauranger och då blev det en viss sträcka att gå för att hämta mat varje mål. Kanske var bra att vi fick lite extra motion...

Vi valde alltid att sitta lite avsides i lunchrestaurangen och utsikten kan man ju inte klaga på!

Vi åt ala carte på hotellet en kväll. Mysigt ute på gräsmattan! Vi fick grilla maten själva.

Det gick att äta hur nyttigt eller onyttigt som helst. Här är min middagstallrik från en av kvällarna.
En bild från frukt- och efterrättsbordet ena kvällen. Så klart med nytt innehåll varje kväll.

Vi bodde i ett jättestort och fint rum om än med lite tråkiga färger. Vi hamnade med bra läge på hotellet också. Lite sådär i slutet av hotellkorridoren och med utsikt mot sjön som låg bakom hotellet. Lugnt och skönt med andra ord. För nackdelen med att åka till sådana här resorts är ju att det är ganska livligt. Många uppträdanden, poollekar och annat. Då kan det vara skönt att få paus från ljud och stoj när man väl är på rummet. Så det är väl den biten som vi var lite missnöjda med. Vi gillar lugn och ro. Lite loungemusik vid poolen gillar vi, men kanske inte mer än så. Så hade vi vetat bättre kanske vi inte skulle åkt dit trots att vi ändå är nöjda med vår fina semester! Vi njöt av bad vid poolerna på förmiddagen, på eftermiddagen hängde vi vid vattenlandet och på eftermiddagen njöt av av en lite mindre stekande sol på stranden. Detta varvade vi med god mat och dryck på restaurangerna! Härligt med semester!!

Vårt rum, med en egen del i rummet för killarnas sängar och en resesäng till Elsa.

Vi är väldigt nöjda även om jag tror att det är bättre att åka dit när det inte är högsäsong då vi hörde att det  inte alls är lika mycket folk och visst heller inte en massa poolaktiviteter som stör. Vi hade det underbart och längtar redan tillbaka då Sverige bjuder på småregn och 13 grader så här dagen efter landning. Det var en liten sammanfattning från vår vistelse på Hotel Calimera Kaya Side!