2011-12-21

2011-12-21

Några ord och tips om Thailand

Jag har bekanta som frågat lite om Thailand. Här kommer några ord och tips som jag kan dela med mig av. Det är så klart inte fullständigt då det finns en del att skriva om. Fråga så får ni svar!

Vi har varit till Koh Lanta tre ggr och vi älskar det. Jag kan rekommendera stränderna Long beach (Prae Ae) och Klong Nin. Klong nin är om ni vill ha det superlugnt och lite mer genuint. Där är det verkligen bara lata dagar och thaimat som gäller. Vi valde Long beach de senare gångerna då det ligger lite närmare Saladan som är den enda lilla staden på ön och vi ville ha lite mer barnvänliga hotell med pool och så. Du kommer till Lanta genom att flyga till Krabi (visa charterbolag har direktflyg, men det går även inrikesflyg från Bangkok). Därifrån brukar oftast hotellen hämta i fräscha minibussar och resan tar ca 1,5h. Vi har bott på Vinghotellet Lanta resort de två senaste gångerna och det är helt toppen med barn. Hotellet är fräschast, men bunglowerna ligger helt fantastiskt nära havet. Hotellrummen ligger lite längre upp vid poolområdet. Det går även att boka vid sidan av Ving då vi hade besökare som gjorde det. Det finns flera fina ställen på Long beach, men jag skulle rekommendera den norra delen av stranden då den är lugnare och stranden är bättre där.

På Klong Nin bodde vi första gången på Koh Lanta 2006, men då bodde vi på ett ställe utan pool vilket jag antar att de som reser med barn vill ha. Det heter iaf Lanta Miami och mysigt familjehotell med bungalows på stranden. Klong nin ligger ca 30 min från Saladan. Det är en supermysig och lugn strand och vill ni koppla av har ni hamnat rätt. Inte för att Long beach är så livat det heller. Undvik stranden Klong Dao på Koh Lanta som jag bara tycker är överexploaterad och har dålig mat.

Det finns inte supermycket att göra på Lanta, men båtturerna ut för snorkling är att rekommendera. Undvik Long tail båtarna då de tar så extrem lång tid att åka. Jag har bl.a. varit på Four Island turen. Att rida elefant för att sedan hika till Tiger cave är att rekommendera för de vågade. Man ska inte ha klaustrofobi och man ska definitivt inte ha flip flops som jag hade. Det är även bra om man inte är rädd för ormar, myror och tusenfotingar (det fanns en del i grottan). Old town på andra sidan ön är ganska mysig och där får man se lite hur man bor i det "äkta" Thailand. Dit åkte vi med vespa. Passa även på att besöka View point på vägen dit (passa på att ta en kopp kaffe där då det faktiskt smakade bra(!). Elefantridning för vuxna och barn finns i södra delen av ön och det är bara att boka genom ditt hotell eller resebyrå. Vi var på matlagningskurs på Time for Lime som ger en en massa inspiration att laga thaimat när man kommer hem igen. I Saladan är det inga problem att få tag i blöjor eller barnmat. Utbudet är dock inte som hemma. Räkna med en 3-4 sorters med burkmat, barngröt finns i sötare variant och Huggies blöjor är det som gäller (som faktiskt fungerade toppen på förra resan).

Den här gången ska vi åka till Koh Chang och där har jag aldrig varit, men vi tror att det liknar Koh Lanta från vad vi läst på (vi är berömda för att göra intensiv research i vår familj). Det vill säga man får ut det bästa av Thailand (härliga stränder, god mat, lugn och ro och inte fullsmockade stränder och sexturism som är lätt att stöta på i t.ex. centrala Phuket och Koh Samui). Vi ska bo på SPA hotellet http://www.kohchangparadise.com/. Jag kan rekommendera er att alltid kontakta hotellet via mail för att få offert. Om ni ska stanna ett par veckor brukar man kunna få bra priser istället för att boka online. Vi flyger inrikes till Trat från Bangkok och har beställt transfer via hotellet därifrån. Jag har hört att snorklingen vid Koh Kam ska vara grym. Vi tar nog med flytvästar den här ggn med för att komma ut på lite turer.

Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan