2009-05-20

2009-05-20

Barnvagnsrecension

Eftersom jag verkligen hatar att inte hitta information på nätet om allehanda ting så tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheter av senaste inköpet av sulky, en Avanti Moving Light från Odenplans barnvagnar. Köpte en svart -09 för 1295 kr. Har nu gjort vår första resa med den till Geneve från Stockholm. Helhetsintrycket såhär när vi kommit hem är jättebra. Den är sjukt smidig att svänga med och har så pass stora hjul att det går att komma fram på de allra flesta ställen. Den är lite tung att dra i grus med barn, men vilken sulky är inte det? Det stora svängbara hjulet fram är dubbelt vilket gör att den känns stabil. Den har fullt liggläge och min 6,5 månaders baby verkade trivas i den finfint. Bältet är lätt att använda och solsufletten gav helt ok solskydd, men vi behövde använda en sjal som skydd ibland. En nackdel är om man är väldigt lång så kan den kännas lite låg att dra. Jag är ca 170 cm och hade inga problem, men däremot hade min sambo det, som är ca 188 cm. Det som verkligen är jättebra är varukorgen under som är rejäl och man kommer åt den i alla lägen, även när man har ryggstödet helt nedfällt. Den väger bara 7 kilo och bli inte lika liten som en paraplyvagn, men betydligt mindre än en vanlig barnvagn, när den fälls ihop. Skulle vilja säga en tredjedel av vår Teutonia Mistral S i hoppfällt läge. Det ingick inget regnskydd, men regnskyddet vi köpte till extra till vår Teutonia Mistral S passade bra. Vi köpte först ett från Tulsa för Sulkys i storlek S som inte passade alls. Det var för litet. Sulkyn fick inga spår efter flygresan, men vi valde att stoppa den i en svart soppåse för att den inte ska bli smutsig.
För övrigt kan jag tipsa om att man inte får ta med barnvagn eller sulky hela vägen till gaten på Arlanda (iaf på terminal 2). Man måste checka in barnvagnen och få en lånevagn istället. Fungerade helt ok även om det var lite jobbigt då Arvid precis somnat när vi skulle byta vagn. I Geneve får man ta med barnvagnen hela vägen till gaten vilket var toppen. Vi flög med Easyjet vilket fungerade jättebra med barn. Vi fick gå på först och välja sittplatser och vi lyfte nästan i tid både dit och hem. Barnvagnen var gratis att ta med på planet, men vi fick däremot betala 30 euro för ett spädbarn och betala extra för varje väska vi ville checka in. Handbagaget fick väga hur mycket som helst så länge som man bara hade ett handbagage per person och det inte var större än föreskrivet.

1 kommentar:

Karin sa...

Tack så mycket för din recension! :-D Ska köpa ny sulky men då kanske vi ska ta någon annan då pappan är 1,95 ;-)

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan