2014-02-22

2014-02-22

Elsa 4 månader

Elsa är nu 4 månader och jag tänkte skriva några rader om vad som händer med henne just nu. Hon är fortfarande en glad fis och så klart är hon världens finaste. Vi föräldrar är ju så objektiva som vanligt. :)

Dock så kanske hon inte är världens enklaste. Jag har ju några bebisar att jämföra med i hos mina vänner. Hon vill gärna sova ute i vagnen och den vanan har jag ju själv skapat. Det är ytterst smidigt då man behöver knalla iväg till förskolan eller så att hon redan ligger ute. Så det är trixigt att få henne att somna inne. Det var inga problem för lilla Bill som var här på besök i torsdags och sov i babygymmet kan jag meddela. Hon blir ganska lätt trött också och vill då sova bums. Så att hänga på ett fik i flera timmar går inte, men någon timme så där går fint. Sen måste vi ut och somna.

Hon sover fint om kvällarna och jag och Håkan får oftast hela kvällen från ca 20 för oss själva. Hon ammar mycket om natten fortfarande. Tror dock att det är sugbehovet som spökar snarare än hunger.

Nu när hon är 4 månader kan vi börja med smakisar och gröt. Så det får stå på shoppinglistan framöver. Att ställa mig och laga mat till bebisar när de ändå tillslut bara vill äta burkar orkar jag inte med just nu. Amningen planerar jag att fasa ut när hon själv är mogen för det. Känner inte att jag har någon brådska med det. Fast att hon tar flaskan skulle vara helt ok.

Hon härjar vilt i babygymmet nu. Så leksakerna bara flyger runt. Hon brottas också gärna med spegeln på hjul vi har lagt dit. Verkar vara smaskig att bita i. Hon kontrollerar sina händer nästan helt nu. Eller, hon kan styra dem dit hon vill numera. Sen kanske hon inte kan fatta tag perfekt än. Hon är stadig i huvudet och det behöver vi inte stödja längre. hon vänder sig inte än, men har börjat träna lite för att komma runt.

Hon äter gärna på mig. T.ex. på hakan eller handen om hon kommer åt. Kanske har tänderna börjat växa lite i tandköttet för dreglet har börjat komma igång också.

Hon kör sin långa sovning på förmiddagen och då passar jag oftast på att träna eller göra något med killarna. Idag var jag och killarna till badhuset en sväng på förmiddagen. På måndagar tränar jag alltid på förmiddagen. Och så försöker jag träna någon förmiddag på helgen med. Skönt, men det ger sån sjuk träningsvärk bara! Men då vet jag att jag tagit i ordentligt!

Här kommer några nyligen tagna foton på våra godbit:






Inga kommentarer:

Min senaste träning

Följ oss med Bloglovin

Follow on Bloglovin

Sidvisningar förra veckan